zondag 30 augustus 2009

UIt & Thuisfront

De nieuwe Uit & Thuis viel in de bus. Het zeer regelmatig verschijnende lijfblad van thuisfronters en missie-gangers bomvol leuke verhalen, nieuwtjes en wetenswaardigheden. En natuurlijk is Twitterveiling er ook in aan bod geweest. En ook volop foto's vanuit Kandahar waarop Rutger te zien is. En ik lees de details bij de verhalen die hij me vertelde.

Over het doorzagen van de balk, een in elkaar getimmerde 11 (ATF-11) Op 5 augustus, precies op de helft van de uitzending werd de balk door de jongste en oudste van het detachement door midden gezaagd. Prachtig in rood/wit/blauw geschilderd ging het ding in stukken, gevolgd door een rijsttafel en een feestje.

Een stukje over de commando-overdracht op TK (Tarin Kowt) waar een delegatie van KAF bij aanwezig was en in Chinooks die kant op vloog. En Rutger was erbij en had zijn absolute MASH-ervaring. Op visite maar dan met je scherfvest aan en helm op. Collega's die met dimaco's (toch?) in de aanslag vanuit de open deuren van de helicopter hangen die laag over het Afghaanse zand scheerde.

Ik lees over de IRA (Immenent Rock Attack). En hoe deze nog onafgevuurde raket onschadelijk kon worden gemaakt. Over de Mexicaanse griep die ook op KAF rondwaart en de diverse gevierde feestjes. Over de cashmir shawls die hier gretig aftrek vinden en waar Rutger niet meer voor naar de bazar wil gaan (vanwege ontbreken van gezellige martsfeer) en over het happy gevoel op zondag als de postzakken weer opengaan. Over de russische kapster die over één tondeuze met 4 standen beschikt, over de gym (die is echt mega!) en ik zie foto's van onze thuisfrontdag op 9 augustus. En een prachtige foto met het 13.000 vliegurenbord van de eenheid bij een F16.

En over de dingen die ze niet gaan missen als ze weer thuis zijn. Daar staan natuurlijk de hitte en het zand bij. En ik? Ik ga na deze uitzendperiode één ding zeker missen... Het Uit & Thuisfront. Alleen daarom mag ie van mij best nog een keer!

Geen opmerkingen: